2009-05-06

Fortsatt gymmande


Tidigare fick jag stöd, råd och även hjälp i form av ett liten ögongym vad det gäller mina förslappade ögon. Något som på optikerspråk kallas "flipper". Detta redskap gav icke ett önskat resultat utan mina ögon är fortsatt röda, trötta och allmänt opålitliga.

I morse var jag på återbesök. Jag undersöktes noggrant och lyssande till fackspråk eftersom en optikerstuderande satt bredvid och antecknade – "skelad tjogotre med en rak sexa" eller något i den stilen. Emellanåt förklarade hon pedagogiskt och lugnande en rädd halvblind farbror som snart är trettiotre. Se&Synas gillas. Skarpt.

Så, nu ska jag ögongymma i ytterligare tre veckor men med svagare glas. Den tidigare flippern var tydligen för kraftig för en ögonsvag människa som mig. Nu blir det hårdträning, eventuellt ommöblering av skrivbord och fick även tipsen om att införskaffa terminalbrillor.

Inga kommentarer: