2009-05-26

Betygsättning av partisymboler

Inspirerad av ett det kommande EU-valet, som jag för övrigt har förbannat dålig koll på, kommer här en betygsättning av partisymboler. I förhållande till varandra och bortsett från min egna politiska pantonefärg. 


Vänsterpartiet
Snyggt bråkig, osvenskt kaxig
och en smula motståndsrörelse.


Kristdemokraterna
Känns traditionell, kyrklig
och väl målgruppsanpassad.


Miljöpartiet
Mycket bra val av blomma.
Den yttre ringen känns dock överflödig.


Socialdemokraterna
De har tappat roskänslan och
ger en bild av Kermit alternativt en fraggel.


Moderaterna
Jag förstår deras idé med ”Nya Moderaterna”
för denna symbol känns väldigt förlegad.


Folkpartiet
Ett folkligt parti med taggarna ut?
Spretig, stressande och ogärna i kökvas.


Centerpartiet
LRF-partiet med ett fyrklöver. Nya tankar tack.
Ger vibbar av Brusch Script. Otäckt.

7 kommentarer:

my sa...

S-rosen ÄR en apa med cirkushatt efter den ”moderna” omritningen. Tror att det var en fransman som gjorde eländet.

Kenneth Grönwall sa...

Ha, där ser man. hur tänkte då denna fransos kan man tänka...eller ja beställaren!?

Beatrix Vnunk sa...

Mmm. Jag är också verkligen fortfarande sne på sossarnas oerhört onödiga tilltag.

Kan du inte köra en exter för partier på marginalen? FI, SD och Piratpartiet?

Kenneth Grönwall sa...

Exter på marginalen?
Ja tog de största partierna men kanske ska se över de andra jäklarna med :). Måste ju ha något att göra framöver med :)

A Versatile Girl sa...

Hade en presentation om partier på marginalen för en tid sedan här i England. Jag avslutade med att fråga om någon hade några frågor. Det de; de blyga britterna ville veta var: "Varför har de blommor som partisymboler?"
Jag hade faktiskt inte en susning vad jag skulle svara: "Öh...för att alla har det, typ".

Anonym sa...

Det började med att det liberala partiet övertog program och symbol från Rösträttsrörelsen. Varför står det mer i Wikipedia.

Kenneth Grönwall sa...

Där ser man, tackar för informationen. Men, den känns fortfarande inte bra, inte alls bra faktiskt, och jag tror inte så många andra har koll på hur symbolerna uppkommit utan mer vad de faktiskt säger en helt enkelt.