2006-08-29

Hemma

Bättre sent men aldrig. Hann inte mer en komma hem så satte arbetet igång i massor igen. Känns så här efter resan ganska roligt att komma igång igen faktiskt. Hoppas på en bra höst med kreativa och givande uppdrag. Hur som helst, så här var vår resa:

Tunisien. Gud så trevligt allt blev. Visst, det var en charter men man behöver ju inte förvandlas till en kräftfärgad all inclusive-svensk som dansar i takt med samma rörelser vid poolen bara för det. Jag kan dock inte låta bli att roas av dessa klyschmänniskor. De roar mig. Jag och E är ju väldigt lättroade och målet med resan var vila. Mission completed. Vi gav blanka fan i vad chartertusristturer heter. Nästan. En dag tog vi paus från vilan, stranden och solandet. Vi åkte på en marknad i en närliggande stad.

Prutning var nyckelordet och att vara kvinna var ett plus. E kaskade såklart upp sig och var redo för sin uppgift. Hon var tuff, hård och envis, kanske lite väl envis då ingen försäljare gick med på hennes priser. Efter ett tag blev vi yra av värmen och knallade iväg till ett fixed price-ställe. Det är ju faktiskt smidigt, tryggt och svenskt att kolla in en prislapp och betala. Typiskt att alla prutländer ligger i land med ett hett klimat. Eller kanske väldigt rutinerat.
Maten var ett stort minus. Visst försöker alla tjäna pengar genom service, anpassning och uppoffring men jag hade nog mycket hellre ätit Tunisisk mat än anpassad okryddad europeisk. Vi överlevde trots allt fick äta kakor på frukostbuffén. Ett litet plus om du frågar mig.

Sen har vi det här med alkohol. Försäljning förbjuden!? Det hade vi ju inte riktigt räknat med. Det blev middag med Coca Cola och vatten. Efter heta stränder och ljumna bad tjongande det ju till i öltarmen om kvällarna. Som tur var fick alla hotell med tillhörande restauranger sälja. Det var där vi befann oss på våra sena kvällar. Några inhemska, kalla och goda öl tillsammans med Yatzy och UNO. Det roade och passade oss utmärkt. E vann dock nästintill konstant. Tur jag är en ganska god förlorare. E är förvisso en hemsk vinnare.
Resan var mer en behövlig för oss båda och vi hade riktigt bra tillsammans. Nu ska pengar in på resekontot och jag ser fram emot nästa resa.

Egoistiska Egons berättelse

Inga kommentarer: