2006-05-19

Tangentbordsdyslexi

Det har blivit något fel på mig. Något har hänt. Något allvarligt. Jag lider av tangentbordsdyslexi. Sedan ett jäkla gäng år tillbaka så har jag använt mig av datorn och skrivit massor. Övning ger ju färdighet men kan det slå över och bli fel? Jag kör fortfarande med en variant av pekfingervalsen men kanske något mer avancerad. Jag anser mig själv kunna skriva snabbt och har inga problem med stavningen men jag tror (förhoppningsvis) att min tanke är några steg vassare och snabbare. Där är dessvärre problemet. Tror jag.

Kopplingen mellan min skrift och mitt tänk är något ur gängorna. Jag skriver gärna medans jag tänker och tror mig kunna skriva snabbt och rätt. Nu är det ju så att jag skrivit exempelvis ordet "det" fel som många gånger att jag knappt kan få till det rätt längre. Kombinationen av de tre bokstäverna har haft, fast fel. Jag skriver nämligen alltid "dte". Jobbigt. Konstigt. Knasigt. Nu har det börjat dyka upp lite fler ord som t.ex. "drä", "dne" och "hje". Man kan ju klappa ihop men länge leve rättstavningsprogram.

Innan jag nu publicerade den här posten (ops, skrev "opsten") så sökte jag på ordet "tangenbordsdyslexi". Det används lite här och var som en ursäkt eller ett ord för då man slarvar med skriften och fingrarna vandrar runt och lever sitt egna lilla liv på tangentbordet. Humor och ett ganska roligt ord.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag skriver dte så ofta istället för det att jag inte ens orkar rätta.

Kenneth Grönwall sa...

Buster: Ha ha skönt att höra att jag inte är ensam men det är ju bra irriterande :)